Logo SRT

Logo SRT

Reizen met de trein in Thailand is een verhaal apart en gaat gepaard met een zekere romantiek.

Als je in een deinende, rammelende lokale trein zit en met de wind van de openstaande ramen in je haren het Thaise landschap aan je voorbij ziet trekken wordt je vast ook overvallen door een gevoel van nostalgie.

Met wat fantasie waan je je in een film uit de jaren veertig of vijftig. Ondanks het feit dat de stoomlocomotieven tegenwoordig vervangen zijn door diesellocs, geven de talloze met kleurige bloementuintjes versierde stationnetjes en de handgeschilderde bestemmingsborden je een gevoel van romantisch reizen.

Bovendien is er geen vervoersmiddel waarin de passagiers zo snel en gemakkelijk een praatje willen aanknopen of reiservaringen met je willen uitwisselen. Treinreizen in Thailand is een echte Thaise ervaring, en het geeft je de kans om lokale mensen te ontmoeten, te zien hoe ze reizen, iets leren over hun leven, en misschien zelfs een paar woorden Thaise taal op te pikken.

Iedere manier van vervoer heeft zijn specifieke voor- en nadelen, afhankelijk van je eisen en wensen op het gebied van comfort, snelheid en budget is er in Thailand een keur aan mogelijkheden.

Het reizen per trein in Thailand is over het algemeen niet zo erg bekend (afgezien van de populaire slaaptreintrajecten van Bangkok naar Chiang Mai v.v.) daarom gaan we op de WanWisa Travel website graag eens wat uitvoeriger in op dit onderwerp.

WanWisa Travel is specialist op het gebied van treinreizen in Thailand


10 Pro's om in Thailand de trein te nemen

10 Pro's om in Thailand de trein te nemen

  1. Ontspannen en milieuvriendelijke manier van reizen
  2. State Railway of Thailand is betrouwbaar
  3. Goedkoop
  4. Treinstations zijn meestal centraal gelegen in stadscentra, in tegenstelling tot vliegvelden
  5. Meer genot van het uitzicht tijdens de reis
  6. Veiliger dan vervoer over de weg, en door meereizende politie en spoorwegpersoneel zeer weinig kans op verlies van je spullen
  7. Efficiënt omdat er geen bagage hoeft te worden in- en uitgecheckt
  8. Comfortabel omdat je gedurende de reis kunt rondlopen en je benen strekken.
  9. Ideaal voor het reizen met kinderen omdat ze kunnen rondlopen en spelen
  10. Je maakt gemakkelijk contact met je medepassagiers voor een praatje of uitwisseling van reiservaringen.

Er zijn echter ook wat nadelen verbonden aan het reizen met de trein :

  1. Het spoorweg netwerk in Thailand is niet heel erg wijd vertakt
  2. De Thaise spoorwegen zijn weliswaar betrouwbaar, maar zelden op tijd
  3. De 3e klasse treinen zijn niet erg comfortabel, dus vermijdt hele lange trajecten in deze klasse
  4. Treinen zijn over het algemeen langzaam en hebben vaak vertragingen

Waarheen met de trein in Thailand

Waarheen met de trein in Thailand

Thailand Railways Map

Thailand Railways Map

Waar kun je komen met de trein in Thailand?

De Thaise Spoorwegen (SRT) exploiteert treindiensten naar alle regio’s in Thailand en er zijn dus veel toeristische bestemmingen die je met de trein kunt bereiken.

Het spoorwegnet in Thailand is minder wijd vertakt als bijvoorbeeld het Nederlandse netwerk. Ook is de frequentie van de treinen veel lager als dat wij gewend zijn.

Toch is het goed mogelijk om een heleboel bestemmingen met de trein te bereiken. Een flink aantal ‘lokale’ treinen worden niet op de (Engelstalige) dienstregeling van de SRT vermeldt maar vaak zijn de mogelijkheden uitgebreider dan je aanvankelijk zult denken.

WanWisa Travel beschikt over de complete dienstregeling van de SRT, inclusief alle ‘lokale’ treinen. We helpen je graag op weg.

 

Populaire routes zijn :
 Noordelijke route  Bangkok – Chiang Mai
 Zuidelijke route  Bangkok – Surathani – Hat Yai
 Westelijke route  Bangkok (Thonburi) – Kanchanaburi
 Noordoostelijke route  Bangkok – Nongkhai

 

 

Sukhothai Historical Park - Sukhothai

Sukhothai Historical Park – Sukhothai

Noordelijke route

Het beginpunt van de Noordelijke route is Hualamphong Station in Bangkok.  Je passeert historische plaatsen zoals Ayuttaya, Lopburi, Phitsanulok (voor Sukhothai), Lampang en Chiang Mai. De spoorlijn loopt vrijwel rechtstreeks naar het noorden van het land. Er zijn slechts enkele hele kleine aftakkingen van de hoofdroute.

Reizen met de trein zou je kunnen overwegen als je bijvoorbeeld de onderstaande plaatsen wilt bezoeken :

Plaats Eigen
treinstation
Bijzonderheden
Ayutthaya ja  Oude hoofdstad van Thailand of beter “Koninkrijk van Siam”
Nakhon Sawan  ja  Grootste ‘Draken Parade’ tijdens Chinees Nieuwjaar
Phitsanulok  ja  Prima uitvalsbasis om Sukhothai Historical Park te bezoeken
 Sukhothai  nee  Sukhothai Historical Park (uitstappen in Phitsanulok)
 Lampang  ja  Bezoek het Thai Elephant Conservation Centre
 Chiang Mai  ja  Voormalige hoofdstad en prima uitvalsbasis verkenning van Noord Thailand

 

Paardrijden op strand

Strand in Hua Hin

Zuidelijke route

Het beginpunt van de Zuidelijke route is Hualamphong Station in Bangkok. Je passeert ondermeer de voor toeristen belangrijke plaatsen: Cha-am, Hua Hin, Chumpon, Surat Thani. De spoorlijn loopt door naar de Hat Yai en de grens met Maleisie. Er zijn enkele kleine aftakkingen van de Zuidelijke route naar de plaatsen Nakhon Si Thammarat, Kantang (Trang), Songkla, en Khiri Rattanikhom.

Reizen met de trein zou je kunnen overwegen als je bijvoorbeeld de onderstaande plaatsen wilt bezoeken :

Plaats Eigen
treinstation
Bijzonderheden
 Cha-am ja  Badplaats aan Golf van Thailand
 Hua Hin  ja  Badplaats aan Golf van Thailand
 Chumphon  ja  Bootverbinding Koh Tao
 Surat Thani  ja  Bootverbinding Koh Samui en Koh Pha Gnan – Bus voor Phuket en Krabi
 Hat Yai  ja  Spoorverbinding naar Maleisie en provincies Pattani, Yala en Narathiwat

 

Traditie en cultuur in de Isaan

Traditie en cultuur in de Isaan

Noordoostelijke route

Het beginpunt van de Noordoostelijke route is Hualamphong Station in Bangkok. Deze lijn doorkruist het landelijke en minder toeristische deel van Thailand: de Isaan. Bezienswaardigheden in deze regio variëren van kleurrijke festivals, beroemde Khmer tempels en een rijke cultuur. De Noordoostelijke route splitst zich vlakbij Nakhon Ratchasima (Thanon Chira Junction) in een noordelijke en een zuidelijke route. De noordelijke tak voert je naar de aan de Mekhong rivier liggende grensplaats Nongkhai, vanwaar je door kunt reizen naar Vientiane, de hoofdstad van Laos. De zuidelijke tak gaat langs de grens van Cambodja naar Ubon Ratchathani.

Reizen met de trein zou je kunnen overwegen als je bijvoorbeeld de onderstaande plaatsen wilt bezoeken :

Plaats Eigen
treinstation
Bijzonderheden
 Pakchong ja  Bezoek het Khao Yai National Park
 Buriram  ja  Phanom Rung Khmer ruines
 Surin  ja  Olifanten Festival (medio november)
 Khon Kaen  ja  Centraal gelegen uitvalsbasis voor verkenning van de Isaan
 Nongkhai  ja  Grens met Laos met grote Indo-China Market aan Mekhong Rivier
 Ubon Ratchathani ja  Grens met Laos

 

Oostelijke route

Thaise Spoorwegen Oost-Lines reizen Oosten door gebieden tussen Bangkok en de Cambodjaanse grens. De meeste van de populaire bestemmingen in Oost-Thailand, zoals Ko Chang en Ko Samet zijn niet toegankelijk per spoor en over Pattaya heeft een beperkte toegang tot de spoorwegen. Er is over het algemeen sneller, meer frequente busverbinding naar deze gebieden. Thaise Spoorwegen Oost-Line vertakt in twee hoofdlijnen op Chachoeng Sao Junction. De Noord-Oost-Line gaat naar Aranyaprathet, op de grens met Cambodja, en de Oost-Kust Lijn gaat naar Sattahip, Pattaya, en Mab Taphud, aan de Golf van Thailand Coast. Alle Oost-lijnen Makkasan Station.
Gemeenschappelijke bestemmingen op Thaise Spoorwegen Oost-Lines

Aranyaprathet – rail toegang tot grens met Cambodja coming soon
Sattahip – East Coast Line Depot en Port City
Pattaya – Popular ‘Party Central’ Beach Resort City de buurt van Bangkok binnenkort
Si Racha – Laem Chabang is de grootste haven van Thailand
Koh Chang – Laem Ngob – Geen directe toegang tot het spoornet bestaat binnenkort
Koh Samet – Ban Phe – Geen directe toegang tot de spoorwegen binnenkort
Chonburi
Rayong
Chanthaburi

Side Opmerkingen over Thailand Oost-Lines

Het merendeel van de bestemmingen op Thaise Spoorwegen Oost Kust Lijn zijn dicht bij Bangkok. Bus reizen is vaak handiger en sneller dan reizen per trein, vooral als iemand wil om terug te keren naar Bangkok op dezelfde dag. Aranyaprathet is de meest populaire land oversteken naar Cambodja, geschikt voor doorreis naar Siem Reap (Angkor Wat). Op het moment van schrijven was er geen weekend trein van / naar Pattaya.


Geschiedenis van de Thaise Spoorwegen

Geschiedenis van de Thaise Spoorwegen

Verbinding van ‘oude’ en ‘nieuwe’ hoofdsteden

History Thai Railway

Stoomtrein in vroeger tijden

Op 9 maart 1891 gaf Koning Chulalongkorn (Rama V) opdracht tot aanleg van de eerste spoorlijn in Siam, te weten het traject van Bangkok naar Nakhon Ratchasima in het noordoosten van het land.

Ruim drie later, op 26 maart 1884 was de eerste sectie gereed: Bangkok en het 78 kilometer noordelijker gelegen Ayuttaya werden doormiddel van een spoorlijn met elkaar verbonden. In de jaren daarna werd voortvarend doorgewerkt aan de voltooiing van het traject.

Verschillen van inzicht
De Koninklijke Staatsspoorwegen werden opgericht in oktober 1890 en bestond destijds uit twee verschillende divisies: de Noordelijke – en Zuidelijke Spoorwegen. Als scheiding van hun respectievelijke werkgebieden werd Chao Praya rivier aangehouden. De ‘Noordelijke’ divisie ontwikkelde spoorlijnen ten westen van de rivier, en de ‘Zuidelijke’ divisie werkte in het gebied ten oosten van de Chao Praya rivier.

History Hualamphong

Hualamphong Station in aanbouw

Deze scheiding en de verregaande autonomie van beide divisies bleek op een aantal belangrijke punten niet te werken.  Beide organisaties hadden verschillende opvattingen over de te hanteren maatvoering van het spoor. Gebrek aan coördinatie leidde ertoe dat de Noordelijke Spoorwegen de standaard spoorbreedte aanhielden van 1,00 m (meterspoor) en de Zuidelijke collega’s een spoorbreedte van 1,4435 m. Gevolg was logischerwijs dat spoorwegmaterieel niet uitgewisseld kon worden en men geen gebruik van elkaars spoorweg netwerk kon maken. Er moest dus worden ingegrepen.

Internationale aansluiting
Op 5 juni 1917 neemt Prins Purachatra de leiding op zich van een fusie en modernisering van de afzonderlijke divisies. Er wordt een eind gemaakt aan de verschillen van inzicht. Besloten werd dat de standaard spoorbreedte van 1,00 m. de algemene norm zou worden in het Koninkrijk. Alle spoorlijnen die inmiddels waren aangelegd met de spoorbreedte van 1,4435 m moesten daarom worden vervangen. Met dit ombouw project werd begonnen op 20 november 1920 en het werd in 1930 afgerond.
Door de conversie naar meterspoor kon het Thaise spoorwegnet ook worden aangesloten op de railsystemen van de buurlanden Maleisië, Birma en Cambodja waar men ook deze spoorbreedte hanteert.

Een nieuw tijdperk, een nieuwe naam
Tijdens de Tweede Wereldoorlog, waarin Siam in 1941 ook werd meegesleurd, werd enorme schade aangericht aan het spoorwegnet. Stations, bruggen en materieel werden verwoest of gestolen. Direct na de oorlog wordt direct begonnen met het herstel van de schade en worden in 1951 de naam Koninklijke Staatsspoorwegen van Siam omgedoopt in State Railway of Thailand (SRT).

Tegenwoordig bestaat het spoornet van State Railway of Thailand uit 4.041 kilometer spoorlijn en is State Railway of Thailand het grootste Staatsbedrijf met 26.412 werknemers.


Geschiedenis van de spoorroutes

Geschiedenis van de spoorroutes

Thailand Railways Map

Thailand Railways Map

Paknam Spoorweg, Bangkok

De eerste spoorlijn in Thailand was de Paknam Spoorweg in Bangkok, het tracé liep op de plaats van de huidige Rama IV Road. Deze lijn werd geopend in 1893, maar bestaat niet meer. Op 1 januari,1960 werd de Paknam Spoorweg gesloten en ontmanteld. Veel van de stations werden gesloopt.

Westelijke route

Geschiedenis van de ‘Death Railway’
Dit is de bekendste en beruchtste spoorlijn ter wereld. Ook wel de ‘Thailand-Birma Railway’ of de ‘Death Railway’ genoemd. In 1942 bezetten de Japanse strijdkrachten een groot deel van Birma (in die tijd nog een Britse kolonie ) tot aan de grens met India. In juni van dat jaar beginnen de Japanners met de bouw van een strategische bevoorradings spoorlijn van Ban Pong (Zuidelijke route) via de Kwae Vallei (omgeving van Kanchanaburi). De spoorlijn liep via de ‘Three Pagodas Pass’ en sloot aan op het Birmese spoorwegnet bij de plaats Thanbyuzayat (Birma).

Onmenselijke omstandigheden
Ongeveer 60.000 geallieerde krijgsgevangenen en nog veel meer Maleisiërs en andere Aziaten werden ingezet als dwangarbeider. De meeste ‘geallieerde’ krijgsgevangenen werden per trein aangevoerd vanuit Singapore. Deze mannen werden gedwongen om te werken van zonsopgang tot zonsondergang in een zeer moeilijk terrein, tropische hitte en moessonregens, met zwermen van insecten. Er wordt aangenomen dat meer dan 100.000 Aziaten en meer dan 16.000 geallieerde krijgsgevangenen stierven tijdens de bouw. De spoorlijn werd op 25 december 1943 in gebruik genomen voor Japans militair gebruik. De oorspronkelijke lengte van het spoor was ongeveer 415 km, maar is als geheel slechts enkele maanden in gebruik geweest. Het grootste deel van de spoorlijn was doorlopend in slechte staat, vanwege de frequente geallieerde’ bombardementen.

Vernietiging van Bridge on the River Kwai

Bridge on the River Kwai

De beruchte brug in aanbouw

Op 13 februari 1945 werd ‘brug 277’ (‘Brug over de rivier de Kwae’) vernield tijdens een geallieerde luchtaanval. Vlak voor het definitieve einde van de Tweede Wereldoorlog werd de brug op bevel van de Japanners door de dwangarbeiders wederom hersteld en heropend. De River Kwai Bridge werd definitief vernietigd op 2 april 1945 door de US Air Forces. In de naoorlogse periode van 1947-1958 is het deel van de spoorlijn Nam Tok naar Three Pagodas Pass (deel van Birma Spoorweg) ontmanteld. De resten van de oude spoorwegbrug zijn door de jaren heen overwoekerd door de jungle en de meeste sporen die herinneren aan deze beruchte plek zijn uitgewist.

Na de oorlog
Het eerste deel van de Ban Pong tot Nam Tok (ongeveer 115 km) werd heropend in 1958. Dit gedeelte wordt ‘ Westelijke route’ genoemd. Om een deel van de historische ‘Death Railway’ te bereizen kun je het beste opstappen in de plaats Kanchanaburi. Het landschap in de omgeving van Kanchanaburi is spectaculair. Andere delen van de spoorlijn, zoals ‘Hellfire Pass’, kun je bezoeken vanuit Kanchanaburi per auto.

Mae Khlong – Mahachai route

Mae Khlong - Mahachai route

Mae Khlong – Mahachai route

De Mae Khlong-Mahachai spoorlijn loopt tussen Wong Wian Yai in Thonburi (West-Bangkok), naar Samut Songkhram aan de Golf van Thailand. Oorspronkelijk gebouwd als een privelijn om producten vanuit de vissershavens van Samut Sakhon en Samut Songkram naar de handelscentra en markten in Bangkok te vervoeren. Later werd de spoorlijn een deel van de State Railway of Thailand, maar is nooit verbonden met de rest van het netwerk.
Deze weinig bekende lijn heeft veel charme, vanwege de route door ongerepte natuur en zijn ‘dramatische’ aankomst midden op de versmarkt in Samut Sakhon (Mahachai)

Noordoostelijke route

Op 9 maart 1891, geeft Koning Chulalongkorn (Rama V) opdracht om het achterland van Bangkok te ontsluiten door de aanleg van een spoorlijn. De geplande route loopt van Bangkok naar Nakhon Ratchasima in het noordoosten van het koninkrijk. Het eerste deel van de route verbindt Bangkok met voormalige hoofdstad Ayuttaya. Vervolgens wordt verder gewerkt richting Nakhon Ratchasima. Deze zogenaamde ‘Korat Route’ wordt in 1900 in gebruik genomen en werd het eerste deel van wat nu de Noordoostelijke Route naar Ubon Ratchathani is.

Oostelijke route

Er zijn treindiensten tussen Thailand en Cambodja onderhouden in de periodes 1942 tot 1946, 1955 – 1958, 1959 – 1961 en tussen 1970 en 1974.  Veel van de Cambodjaanse spoorweg infrastructuur is tijdens het bewind van de Rode Khmer vernietigd waardoor op 2 juli 1974 de spoorweg verbindingen tussen Aranyaprathet / Khlong Luek (Thailand) en Poipet (Cambodja) werden stopgezet. Men werkt in Cambodja aan herstel van het spoorwegsysteem en wellicht dat de treinverbindingen tussen de twee landen medio 2013 of 2014 zullen worden hervat.

Van Bangkok is ook een spoorlijn aangelegd naar Ban Plu Ta Luang, ten zuiden van de bekende badplaats Pattaya. Deze lijn is een afsplitsing van de Oostelijke route die richting naar de grens met Cambodja loopt.

Noordelijke route

De noordelijke route begon met een aftakking van Ayuttaya richting Lopburi. Later werd deze route verder doorgetrokken naar Lampang, Lamphun en Chiang Mai.  Oorspronkelijk was er een spooruitbreiding gepland van Chiang Mai naar Chiang Rai en Chiang Saen en over de Mekhong rivier tot in Zuid-China. Tot op heden is dat deel van de Noordelijke route niet aangelegd. De verbinding van Noord Thailand naar China is nog steeds zeer aantrekkelijk voor de handel, maar de aanleg is praktisch erg lastig (lees: duur)vanwege het bergachtige terrein.

Zuidelijke route

In 1903 werd aan de Westoever van de Chao Praya rivier (Thonburi) de spoorlijn Thonburi Station naar Petchaburi geopend. Deze 150 km lange spoorlijn verbond Bangkok per spoor met de westkust. In juli 1918 werd de Hat Yai – Padang Besar route in het verre zuiden geopend voor aansluitingen met Malayan Railways. In januari 1919 werd het eerste ‘International Express Service Train’ van de oude ‘Thonburi treinstation naar Maleisië geopend. Tegenwoordig vertrekken de treinen naar Zuid Thailand en Maleisië niet meer van Thonburi Station maar vanaf Hualamphong Station. In september 1922 werd de Hat Yai – Sungai Kolok route geopend. De Hat Yai – Songkhla route werd gesloten in juli 1978.   In dat jaar werden ook de treindiensten tussen Sungai Kolok (Thailand) en Tumpat (Maleisië) beëindigd.