Verbinding van ‘oude’ en ‘nieuwe’ hoofdsteden

History Thai Railway

Stoomtrein in vroeger tijden

Op 9 maart 1891 gaf Koning Chulalongkorn (Rama V) opdracht tot aanleg van de eerste spoorlijn in Siam, te weten het traject van Bangkok naar Nakhon Ratchasima in het noordoosten van het land.

Ruim drie later, op 26 maart 1884 was de eerste sectie gereed: Bangkok en het 78 kilometer noordelijker gelegen Ayuttaya werden doormiddel van een spoorlijn met elkaar verbonden. In de jaren daarna werd voortvarend doorgewerkt aan de voltooiing van het traject.

Verschillen van inzicht
De Koninklijke Staatsspoorwegen werden opgericht in oktober 1890 en bestond destijds uit twee verschillende divisies: de Noordelijke – en Zuidelijke Spoorwegen. Als scheiding van hun respectievelijke werkgebieden werd Chao Praya rivier aangehouden. De ‘Noordelijke’ divisie ontwikkelde spoorlijnen ten westen van de rivier, en de ‘Zuidelijke’ divisie werkte in het gebied ten oosten van de Chao Praya rivier.

History Hualamphong

Hualamphong Station in aanbouw

Deze scheiding en de verregaande autonomie van beide divisies bleek op een aantal belangrijke punten niet te werken.  Beide organisaties hadden verschillende opvattingen over de te hanteren maatvoering van het spoor. Gebrek aan coördinatie leidde ertoe dat de Noordelijke Spoorwegen de standaard spoorbreedte aanhielden van 1,00 m (meterspoor) en de Zuidelijke collega’s een spoorbreedte van 1,4435 m. Gevolg was logischerwijs dat spoorwegmaterieel niet uitgewisseld kon worden en men geen gebruik van elkaars spoorweg netwerk kon maken. Er moest dus worden ingegrepen.

Internationale aansluiting
Op 5 juni 1917 neemt Prins Purachatra de leiding op zich van een fusie en modernisering van de afzonderlijke divisies. Er wordt een eind gemaakt aan de verschillen van inzicht. Besloten werd dat de standaard spoorbreedte van 1,00 m. de algemene norm zou worden in het Koninkrijk. Alle spoorlijnen die inmiddels waren aangelegd met de spoorbreedte van 1,4435 m moesten daarom worden vervangen. Met dit ombouw project werd begonnen op 20 november 1920 en het werd in 1930 afgerond.
Door de conversie naar meterspoor kon het Thaise spoorwegnet ook worden aangesloten op de railsystemen van de buurlanden Maleisië, Birma en Cambodja waar men ook deze spoorbreedte hanteert.

Een nieuw tijdperk, een nieuwe naam
Tijdens de Tweede Wereldoorlog, waarin Siam in 1941 ook werd meegesleurd, werd enorme schade aangericht aan het spoorwegnet. Stations, bruggen en materieel werden verwoest of gestolen. Direct na de oorlog wordt direct begonnen met het herstel van de schade en worden in 1951 de naam Koninklijke Staatsspoorwegen van Siam omgedoopt in State Railway of Thailand (SRT).

Tegenwoordig bestaat het spoornet van State Railway of Thailand uit 4.041 kilometer spoorlijn en is State Railway of Thailand het grootste Staatsbedrijf met 26.412 werknemers.